In onze moderne wereld gebeurt er soms iets onverwachts waardoor je je onzeker of bang gaat voelen. Nu we allemaal in zo’n onverwachte crisis terechtgekomen zijn, is het belangrijk dat je de positieve dingen niet uit het oog verliest. Als je alleen thuiswerkt, kun je je geïsoleerd en eenzaam gaan voelen. Werk je thuis met kinderen, dan zorgt dat misschien net voor extra stress, chaos en het gevoel dat je tekortschiet, zowel voor je kinderen als voor je werk. Ik spreek uit ervaring. Maar er zijn ook heel wat dingen waarvoor je dankbaar kunt zijn. In deze blog som ik er een paar op die ik zelf heb opgemerkt.

Kies je eigen koffie

Gedaan met die goedkope, fletse kantoorkoffie. Als je thuis werkt, zet je je koffie helemaal zoals jij het wilt. Heb je meer zin in een milkshake? Dan maak je die gewoon! Bovendien hoef je geen maaltijden voor te bereiden en moet je ‘s ochtends (of de avond vooraf) niet nadenken over wat je die middag op je boterham wilt. Trek ‘s middags gewoon de koelkast open en neem waar je het meest zin in hebt.

Meer quality time

Is je wasmand vol of moet je nog sporten? Geen probleem: nu je thuiswerkt, kun je een aantal taken tussendoor opnemen. Zo heb je ‘s avonds meer tijd over voor je partner of gezin. Onderzoek1 heeft aangetoond dat als je overdag sport, je ‘s namiddags productiever bent. Als bonus verspil je geen tijd aan pendelen, zodat je nog meer tijd overhoudt voor leuke dingen. Gedaan met de ochtendchaos om iedereen aan te kleden, ontbijt te geven en klaar te stomen voor de dag. Misschien kun je zelfs wat langer uitslapen? En ‘s avonds is iedereen op tijd thuis om samen aan tafel te gaan.

Slow living

Je waardeert de kleine dingen veel meer: iemand doen lachen, een ontspannend bad nemen, een bloeiende bloem, blootsvoets door het gras lopen (ofwel ‘earthing‘). Wat ik vooral fantastisch vind, is het prachtige weer. Net nu we het extra nodig hebben, kunnen we elke dag een gezonde dosis vitamine D opnemen. En buiten zijn is veel leuker als de zon schijnt, nietwaar? Sta stil bij de kleine dingen, spreek ze uit en wees er dankbaar voor. Dat beurt je op en maakt het gemakkelijker om een positieve mindset te behouden.

Ben jij ook technisch werkloos of aan het thuiswerken? Maak dan van deze periode gebruik om te ontspannen en je batterijen op te laden. Durf even loskomen van de buitenwereld en spendeer minder tijd online, zeker als je al de hele dag online moet zijn om te werken. Laat je niet overweldigen door al het advies over wat je nu absoluut moet doen: je kinderen iets leren, je huis tot in de puntjes opruimen, doe-het-zelfklusjes uitvoeren, zelf brood leren bakken, je sport- of hobbylessen online volgen, … Heb je zin om iets te doen en productief te zijn? Laat je gaan. Wil je gewoon even niets doen? Neem dan een rustig moment voor jezelf.

1Referenties:
http://www.bristol.ac.uk/news/2008/6063.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25559067 ( https://www.bbfp.com.au/latest-articles/how-exercise-improves-productivity-and-your-brain-function)