Niet dat ik de bewegingsgoeroe van Xylos ben, maar de laatste tijd komt vaak de gedachte in mij boven hoe ik me het beste fit hou in deze Corona-periode.  

Ik had een bijkomende uitdaging – hoe kon ik mijn vier kinderen stimuleren om uit die horizontale hang-houding te komen en een keertje iets actief te doen? Het is logisch dat liggen in bed of zetel en veel tijd doorbrengen achter een scherm geen positieve invloed heeft op het humeur en op je fysieke ontwikkeling.  

Binnen blijven maakt je moe. We moeten dagelijks naar buiten proberen gaan. Weliswaar rekening houdend met de opgelegde Corona-maatregelen. Licht, lucht en beweging is belangrijk voor je gezondheid en humeur! 

Gelukkig zijn er leuke initiatieven zoals bijvoorbeeld de berenjacht. Je kan samen met de (jonge) kinderen op zoek gaan naar beren die mensen achter hun raam hebben geplaatst. Wie vindt er de meeste? Momenteel is er een leuke uitbreiding op gevonden die je zelf op voorhand met je kinderen kan afspreken. Bijvoorbeeld bij een bruine beer moet je achteruit stappen totdat je een volgende beer ziet. Bij een witte beer moet je op één been hinken naar de volgende die je ziet. Is het een bruin én witte beer, dan mag ik hopen dat je goed achteruit kan hinken. 

Verder is het de ideale moment om te starten met ‘start to run’. Ik probeer regelmatig mijn kilometertjes te lopen en ik moet zeggen dat ik dat nu heel graag doe, ik geniet er echt van. In het begin was ik iets te competitief voor mezelf. Ik wilde telkens opnieuw sneller willen lopen dan de vorige keer. Gelukkig is die periode voorbij. Ik zoek nu bijvoorbeeld mijn uitdaging om te lopen met een zo laag mogelijke hartslag. Een heel belangrijke tip bij het lopen is: forceer je lichaam niet. Daarmee beperk je de kans op blessures. Je zou tijdens het lopen steeds moeten kunnen praten. Zo lang je tijdens je loopje een praatje kan maken, zit je op een goed en rustig tempo. Mijn kinderen zijn er nu ook mee begonnen. Er zijn genoeg apps om je route en afstand bij te houden en virtuele beloningen te krijgen voor je prestaties (Strava, Runkeeper, runtastic).  

Elke avond doen we ook een mini workout sessie met z’n allen: pompen, sit-ups, enz. zitten in het assortiment. Elke dag een paar meer. We moedigen elkaar aan en je voelt werkelijk dat de sfeer hierdoor ook draaglijker wordt.  

Tot slot, is naast beweging, een gezonde en evenwichtige voeding belangrijk. Maar daar zijn al genoeg boeken en blogs over geschreven vind ik persoonlijk.